Креатинът е естествена съставка на месото (предимно червено месо), която е била открита през 1835 г. Креатин се произвежда естествено в организма от аминокиселини: глицин, аргинин и метионин.

Този процес протича в бъбреците, панкреаса и черния дроб. Около 60% от креатинът в  организма се съхраняват под формата на креатин фосфат (CP), като останалите 40% се съхраняват като свободен креатин (Cr). Средно възрастен мъж обработва около 2 грама креатин на ден, и допълва това количеството отново  чрез приема на храната.



Научната основа

Креатинът се използва предимно за синтеза на АТФ. Аденозин трифосфат е сила, дава енергия на мускулите когато се свиват и разпускат. Когато мускулите се нуждаят от  енергиен запас, връзките  в молекулата АТФ се разделят, извличайки ADP (аденозин-дифосфат). Енергията се освобождава  чрез  разкъсване на връзките. Енергията от тази връзка подпомага  свиването на мускулите. Когато АТФ се изчерпи в рамките на клетката, клетката не може вече да се свива. Има няколко метода, чрез който тялото синтезира  ATФ.

Допълване с креатин

    Креатинът увеличава нивата на свободен креатин и креатин фосфат в мускулите, освобождавайки допълнителен капацитет за регенериране на ATФ. Най- съществено креатинаът подобрява способността на мускулите и поддържа производство на енергия по време на кратки тренировъчни периоди и упражнения с висока интензивност. Това означава, че мускулите са в състояние бъдат тренирани по-ефективно и да понасят натоварвания по-бързо, тъй като АТФ се възстановява много по-бързо.

Какво прави всъщност  Креатинът?

 Креатинът директно увеличава производството и количеството на собствен креатин. Известно е, че CP се използва за попълване на ATФ, и че размера на CP присъства  доста под максималния лимит  както и, че тялото може да  го съхранява. Увеличаването на храната богата на креатин позволява максималният размер на CP да бъде съхранен ,което от своя страна осигурява по-голям капацитет за регенериране на ATP. Интересен ефект на креатинът е, че повишава способността на муслкулите да задържат нивото на гликогена.



Гликогенът е въглехидрат, складиран вътре в мускулите, който е гориво за анаеробна активност (т.е. действа силно и дава възможност на кардиопулмоналната система да достави достатъчно кислород). ATP-CP път се използва по време на първите няколко секуни. Следващата система използва гликолиза, която изисква гликоген за своята дейност.

    Много изследвания са показали, че попълването на гликогена може да помогне за възстановяване и хипертрофия (мускулния растеж). Културисти използват протокол, известен като "въглехидратно натоварване"  като пренасищат  техните мускули с гликоген. Гликогенът изисква вода, за да влезе в мускулните клетки.

Типичната добавка за културисти

Ако креатинът наистина се увеличи, количеството на гликоген нараства, също така и потенциално се създава среда, подходяща за оптимален растеж на мускулите. Следва да се отбележи, че супер компенсацията е най-силно изразена, когато се извършва след период на взимане на креатин, не по време на първоначалния период .

Приемане на креатин

Креатинът има много специфичен ефект с много специфични начини на употреба.Произволно взимане на креатин е грешка, която може да доведе до неприятни последствия.Доказано е че креатина помага за по бързото възстановяване след тежък цикъл на работа.
Това се дължи на синтеза на  ATф. Креатинът спомага за вдигането на тежести  с различно тегло и правенето на повече повторения.

Колко трябва да взема?

Настоящите проучвания показват:

20 г / ден за 5 - 7 дни ("зареждаща фаза")

5 -10 г / ден за остатъка от цикъла ("поддържащата фаза")

-Персонализиран подход е да се определи дозата в зависимост от теглото. Обща формула е:

0,3 г / кг / ден в продължение на 5 - 7 дни

0,1 г / кг / ден за останалата част от цикъла

Безопасен ли е креатинът?

    Голямата част от изследванията показват, че добавки с креатин за продължителни периоди от време, използвайки големи дози са безопасни. Едно изследване заключи, че приемането от девет (9) седмици до пет (5) години не се отразява неблагоприятно на бъбречната функция. Друго проучване изследващо мускулното увреждане и чернодробна и бъбречна функция, показва че няма нежелани ефекти от креатинът.

 Страничен продукт на креатин в мускулите е креатинин. Креатининът обикновено е безвреден  за бъбреците. Когато бъбреците не функционират правилно, обаче, всякакъв вид излишък може да доведе до проблеми. Нивата на креатинина  обикновено се използват за наблюдение на бъбречната функция. Проучване, направено върху животни с бъбречни проблеми, показа, че многото креатин  повишава остротата на тези условия.
Намиране на реномирана компания, която осигурява висококачествен креатинов продукт е много важно, когато се обмисля креатинов цикъл.

Коментари

Коментирай

Отговори

* Име:
* е-мейл: (Не се публикува)
   Уебсайт: (добавете http://)
* Коментар:
Код: