Повечето бодибилдъри са склонни да тренират по-често и по-интензивно от необходимото, смятайки че по този начин ще постигнат  бързи резултати. Много често, те достигат до този извод, четейки различни публикации, най – често от професионални културисти. Следвайки техните тренировъчни програми, бодибилдърите не си дават сметка, че те са изпълнявани и  написани от спортист със значително по – голям тренировъчен стаж..

Претренирането-симптоми

 При непрекъснато и системно прекаляване  с тренировките,  е възможно да се развие състоянието  претрениране. Най-общо казано, претренирането е невъзможността на тялото да се справи с тренировъчния стрес, поради различни ограничаващи  фактори. Това  се проявява с физически, емоционални и поведенчески симптоми, като продължителна умора, болки в мускулите и ставите, отслабване на имунната система, депресия, безсъние, понижен апетит и редукция на тегло, чести травми, нарушения в менструалния цикъл, сърдечни проблеми.

Защо се стига до претрениране

 

Като основна причина за претренирането, се изтъкват  прекалено продължителните тренировки. Всъщност е доказано, че тренировките с по – малка продължителност, не носят по-голяма полза, в сравнение с тренировките с по - малка. Това е така, защото мускулите не растат в залата, а извън нея. Принципът, че „повече е по-добре”, не се отнася за фитнес тренировките. Друга причина за претренирането, е използването на прекалено големи тежести по време на тренировката. Не можете непрекъснато да вдигате големи тежести-тялото си има някакъв лимит, а мускулите се нуждаят от възстановяване. Най – добър ефект за мускулната сила и размер, има редуването на леки и големи тежести.

Върху претренирането влияе и начинът на хранене, и по – точно това какви хранителни вещества приемате. Въглехидратите са веществата, които осигуряват гликогена на работещите мускули, а без тях синтеза на достатъчно количество АТФ става невъзможно. Ако не осигурявате на себе си достатъчно сън, също може да се сблъскате с претренирането. Мускулите се нуждаят от почивка, за да растат, и качествен сън, за да се възстановят. Това е много по – важно, от  продължителността на  тренировката Ви. Ето защо, трябва да се стремите към 8 часов качествен сън, както и 2 свободни от тренировка  дни, всяка седмица.

Как да се предпазим от претрениране

1. Осигурете си време за почивка и възстановяване

Както вече споменахме, за да растат и за да се възстановяват мускулите, а и цялото тяло, много е важно да им осигурите достатъчно време за почивка. Най – добрата схема, е на всеки два последователни дни, в които тренирате интензивно, да правите един ден почивка и възстановяване. Когато сте в залата, Вие натоварвате много мускулни групи. Това може да причини болки и разкъсвания на мускулната тъкани – най – характерно за начинаещите бодибилдъри. Трябва време, за да се регенерират мускулите и Вие сте човекът от който зависи това. Дори и да сте от по – напредналите бодибилдъри, които вече не изпитват този дискомфорт, имате нужда от почивка. Най – добрият вариант е,  да почивате по няколко дни в седмицата, за да предотвратите претренирането.

2. Спрете да тренирате за известно време

Ако тренирате интензивно седмица след седмица, може да забележите, че дори и няколкото дни за почивка и възстановяване, не са Ви достатъчни. Не се възстановявате напълно, а тялото Ви вече не е готово да даде 100% от потенциала си. Ако се чувствате по този начин, по – добре да спрете с тренировките за седмица или десетина дни. Това в повечето случаи върши чудеса, за  предотвратяване на претренирането.

 3. Разнообразявайте  тренировките си

За да избегнете претренирането и да имате напредък, трябва да включите нови упражнения в тренировките си. Ако правите джогинг всеки ден, но започнете да чувствате болки в мускулите на краката, то заменете бягането с плуване, или с упражнения които не натоварват толкова много краката. Същото се отнася и за тренировките във фитнес залата. Ако тренирате  с дъмбели и щанги всеки ден, но чувствате дискомфорт, може да ги замените  с други дейности като  набирания, лицеви опори и т.н. Тези нови дейности няма да заменят старите, а просто ще ги разнообразят, за да почувствате вие прилив на свежест.

 

Коментари

Коментирай

Отговори

* Име:
* е-мейл: (Не се публикува)
   Уебсайт: (добавете http://)
* Коментар:
Код: