Важно ли е следтренировъчното хранене

Разбира се! Това е може би най – важното Ви  хранене  за деня!Ако го пренебрегнете, няма да постигнете желаните от Вас резултати, колкото и усърдно да тренирате! Както сигурно сте чували многократно,  след интензивна  тренировка, Вие сте изтощени. Чувствате мускулите си напълно изцедени, а енергията - изсмукана. Това е напълно в реда на нещата. По време на вашата тренировка са се изчерпали  запасите от гликоген в мускулите Ви.  А както знаете, гликогенът представлява запас от глюкоза в тялото Ви, който е основното гориво за  енергия.

 Ако останете в това състояние прекалено дълго,  тялото Ви  ще премине към  катаболичен режим, който ще доведе до мускулно  самоизяждане и разграждане. Така дългите и тежки тренировки ще се окажат напразни, което е много жалко. За да избегнете това, трябва да включите тялото си на анаболичен режим, което означава изграждане на мускулна маса. Много е  важно следтренировъчното хранене да е непосредствено след тренировката Ви, защото  точно това е моментът, в който  мускулите  Ви се нуждаят от незабавно зареждане с  протеини  и въглехидрати. Приема на след тренировъчно хранене непосредствено  след тренировката  е значително по-ефективно  от взетото  1 час след тренировка.

За да премине тялото Ви в анаболно състояние, след тренировката  Вие трябва да възстановите  запасите си от гликоген и да презаредите мускулните си клетки. Тялото Ви трябва да произведе инсулин, за да се подобри изграждането на мускулна маса. А за да се ускори този процес, трябва да се увеличи нивото на кръвната захар, което означава че  трябва да приемате глюкоза.  Не се притеснявайте че захарта е вредна, защото в този случай глюкозата играе ключова роля. След като  панкреасът Ви започне да произвежда повече инсулин, той  започва да стимулира  транспортирането  на глюкоза и други важни хранителни вещества до мускулните клетки. В резултат на това,  мускулите Ви  се зареждат с енергия, възстановяват се и започват да растат.

Какво трябва да съдържа следтренировъчното хранене

Въглехидрати

Следтренировъчното Ви   хранене трябва да съдържа  бързи въглехидрати ( мед , сладки изделия , бял ориз и други ). Те са изключително важни, защото осигуряват  първоначалното 'зарежане' на тялото с въглехидрат и, след като те са  били  изчерпани по време на тренировката Ви. Това ще предотврати  преминаването на тялото в катаболно състояние, което между другото може да се случи дори и  след умерено интензивна тренировка .

Вие трябва да консумирате  въглехидрати, за да увеличите отделянето на инсулин. Както вече отбелязахме, инсулин е хормона отговорен за транспортирането  на въглехидрати и аминокиселини в мускулите.Въглехидратите засилват процеса на  протеиновият  синтез, което спомага за по – бързото възстановяване на мускулите Ви след тренировката. Високият прием на въглехидрати след тренировката ще увеличи отделянето на инсулин, ще повиши съхранението на гликоген и ще осигури  възстановяването на протеиновите нива. След бързите въглехидрати, ред идва и на  бавно разграждащите  се въглехидати , които ще Ви осигурят  чуваство  за ситост , а също така и ще добавят ценни калории, които ще Ви помогнат да качите мускулна маса.

Мазнини

Има много противоречиви мнения по този въпрос. Повечето специалисти смятат, че мазнините не са подходящи за хранене след тренировката, но ние ще Ви посъветваме да приемате омега 3 мастни киселини след тренировката. Те ще спомогнат за регенерацията на вашите мускули, ще спомогнат за изгарянето на излишните мазнини, а да не говорим че имат положителен ефект върху цялостното Ви здравословно състояние. Това също е важно за пълноценното възстановяване. Приемането на есенциални мастни киселини , минерали и витамнини трябва да се случва с всяко хранене . 

Протеини

Протеините също заемат основно място в следтренировъчното хранене. Това е така, защото протеините  са основната  градивната единица на вашите мускули . Добре е протеинът който приемате след тренировка  да е бързо усвояващ се ( суроватъчен , яйчен или животински ), защото  той ще осигури  градивните блокове на тялото Ви , с помощта на  които, Вие  ще можете  да изградите  по -здрави , по-силни  и по-плътни  мускули. Благодарение на този протеин, мускулите Ви ще са напълно възстановени и готови за предизвикателствата на следващата тренировка. Относно протеините, има препоръчана доза, коята е 0.2 до 0.4грама на телесно тегло след тренировка.

Аминокиселини

Дори и да приемате достатъчно протеини, мускулите Ви все пак ще изпитват недостиг на аминокиселини. Добре е след тренировката да приемате и аминокиселинна добавка, за да си гарантирате че тялото Ви няма да изпадне в катаболно състояние.

 

 

1 коментара

Коментирай

Отговори

* Име:
* е-мейл: (Не се публикува)
   Уебсайт: (добавете http://)
* Коментар:
Код: